زمانی که اولین اخبار در خصوص ابتلای مردم شهر ووهان به ویروس کرونا منتشر شد، کمتر کسی فکرش را میکرد که این ویروس ناشناخته به این سرعت همهگیر شود و هر انسانی را بنا به سن و سال و شرایط درگیر خود کند؛ از تعطیلی مدارس و دانشگاهها گرفته تا قرنطینه خانگی مردم دنیا!
در این بین اقتصاد و شرکتهای بزرگ و کوچک جهان بعضا درگیری بیشتری با این ویروس داشتند. بعضی شرکتها به مبارزه با آن پرداختند، بعضی برای مدتی با تعطیلی مواجه شدند و بعضی دیگر مجبور به تعدیل یا اعلام ورشکستگی شدند.
این موضوع در ایران بیشتر گریبانگیر استارتاپها و کسبوکارهای نوپا و اینترنتی شد و ضررهای زیادی را به این شرکتها وارد کرد. در همین راستا مصاحبهای با مهدی نایبی، مدیرعامل الوپیک در خصوص ماجراهای کرونا و ضررهای آن به اقتصاد دیجیتال کشور داشتیم که در ادامه میخوانید:
راهحل اصلی در رفع چالشهای کرونا، شفافیت است
مهدی نایبی در خصوص اتفاقات و چالشهای اخیر که در موضوع کرونا پیش آمده گفت: «موضوع ویروس کرونا با شفافیت و ساختار درست رفع شدنی بود؛ ورود ویروس به کشور از مدتها قبل مشخص شده بود اما به هر دلیل این اطلاعرسانی به حد کافی انجام نشد و اکنون دیگر دیر شده بود.»
نایبی ادامه داد: «تصمیم جدید دولت برای شروع مجدد کسبوکارها نیز اشتباه است. تجربه دیگر کشورها همچون فرانسه، انگلیس، ایتالیا، امارات و … نشان میدهد که خانه ماندن در حال حاضر بهترین راه برای جلوگیری از شیوع این ویروس است.»
در موضوع مبارزه با ویروس کرونا آمادگی لازم را نداشتیم
مدیرعامل الوپیک در رابطه با روند مبارزه با کرونا در ایران و تفاوتهایش با دیگر کشورها گفت: «اجازه دهید من کشور تایوان را مثال میزنم. این کشور یکی از نزدیکترین کشورها به مرکز اصلی شیوع کرونا یعنی شهر ووهان چین است. اتفاقی که در تایوان افتاد، شفاف بودن موضوع بود. دقیقا موضوعی که در کشور ما اتفاق نیوفتاد.»
او ادامه داد: «از طرفی مسئلهای که مطرح است عدم آمادگی ما برای مقابله با این بیماری است. در قضیه شیوع کرونا ۲ راه وجود داشت؛ اول اینکه مردم آگاهی لازم را بهدست آوردند و دوم اینکه با کمک نیروهای نظامی و ارتش، مردم را به اجبار و زور از تردد در اماکن عمومی منع میکردند تا بتوان از بحران بدتر جلوگیری شود.»
با یک افت اندک توانستیم فعالیت خود را سرپا نگهداریم
نایبی در پاسخ به سوال تاثیر ویروس کرونا بر میزان درخواستها و سفرهای الوپیک گفت: «نوروز همیشه یک بازه زمانی متفاوت است. از طرفی میزان درخواست و سفرهای الوپیک با تعطیلی کسبوکارها کمتر میشود. اگر بازه زمانی اسفند ماه را در نظر بگیریم، با یک افت اندک توانستیم فعالیت خود را سرپا نگهداریم؛ لطمه خاصی به ما وارد نشده. زیرا مردم در خانه مانده و درخواستهای خود را از طریق الوپیک انجام میدهند. این موضوع در کشورهای دیگر نیز همینگونه است و سرویسهای حملونقل آنلاین شبیه الوپیک زیاد متضرر نمیشوند.»
اگر حمایت و کمکهای دولتی نباشد، نمیتوان به آینده استارتاپها امیدوار بود
مهدی نایبی در خصوص وضعیت کسبوکارها در صورت تداوم شرایط در ماههای آینده و حتی بدتر شدن اوضاع گفت: «برای الوپیک همیشه تا حدی درخواست وجود خواهد داشت. به هر حال افراد بستهای سفارش میدهند، محصولی را برای جایی میفرستند و غیره. البته با تصمیم جدیدی که گرفته شده، قرار شد تا تعطیلی در کار نباشد و این موضوع برای الوپیک مثبت است اما نباید فقط خودمان را در نظر بگیریم. به احتمال زیاد در این مورد ناچار به عقبنشینی خواهیم شد و باز هم به سیاست قرنطینه روی خواهند آورد.»
منبع:
https://click.ir/1399/01/23/%d8%b2%d8%ad%d9%85%d8%a7%d8%aa-20-%d8%b3%d8%a7%d9%84%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1%d8%a2%d9%81%d8%b1%db%8c%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%af%d8%b1-%da%af%d8%b1%d9%88-%d8%ad%d9%85%d8%a7%db%8c%d8%aa-%d8%a7%d8%b2/